Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 11 No. 2 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Ricchezza e pluralità dell'indagine contemporanea

To Be Today. Corporeality in Movement Between Neuropedagogy & Neurodidactic

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2020oa9483
Submitted
March 30, 2020
Published
2020-12-01

Abstract

Over the centuries the mind-body relationship had periods of great dichotomy or integration, hopefully still to realize, which has decisively influenced the different ways of thinking and acting education. Although phenomenology, first, and embodiment, neurosciences and bioeducational sciences, then, have established an integration between these two components, nowadays seem to come back again new antinomies that do not affect anymore the mind-body relationship but the one established between the body-object and the body-subject. It becomes necessary to reflect from an educational perspective, in order to guide educational and didactic settings toward the construction of life-projects, named as holistic paths of Self. It could be useful to refer to neuropedagogy and neurodidactics, as theoretical-epistemological frameworks and methodological in-terventions in order to promote integrated training strategies that may give to the subject frame of minds useful to interpret complexity through authentic corporeality always in movement. 

References

  1. Abbagnano N. (1960). Linee di storia della filosofia. Torino: Paravia.
  2. Alfano Miglietti F. (2003). Extreme Bodies. The Use and Abuse of the Body in Art. Milano: Skira.
  3. Anderson L.W., Krathwohl D.R., Airasian P.W., Cruikshank K.A., Mayer R.E., Pintrich P.R., Raths J., & Wittrock, M.C. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
  4. Argyle M. (1975). Bodily Communication. Oxford: International Universities Press.
  5. Balduzzi L. (a cura di) (2002). Voci del corpo. Firenze: La Nuova Italia.
  6. Barile E. (2007). Dare corpo alla mente. Milano: Bruno Mondadori.
  7. Bateson G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. San Francisco: Chandler.
  8. Bellantonio S. (2015). Il corpo a scuola. Prospettive educative e didattiche. In M.L. Iavarone, & F. Lo Presti (a cura di), Apprendere la didattica. Lecce-Rovato: PensaMultimedia.
  9. Berni S. (2000). Per una filosofia del corpo. Heidegger e Foucault interpreti di Nietzsche. Siena: Dipartimento di Scienze Storiche, Giuridiche, Politiche e Sociali.
  10. Berthoz A. (1998). Il senso del movimento. Milano: McGraw-Hill.
  11. Binswagner L. (1936). Anthropologie, Psychologie, Psychopathologie. Schweizerische Medizinische Wochenschrift, 11(66): 679-681.
  12. Bordieu P., Boltanski L., Maldidier P. (1977). La défense du corps. Social Science Information, 10(4): 45-86.
  13. Calvi L. (2005). Il tempo dell’altro significato. Milano: Mimesis.
  14. Cambi F. (1988). I medici igienisti e l’infanzia: controllo del corpo e ideologia borghese. In F. Cambi, S. Ulivieri (a cura di), Storia dell’infanzia nell’Italia liberale. Firenze: La Nuova Italia.
  15. Cambi F. (2010a). Per una pedagogia del corpo oggi. Tra dialettica, ecologia e cura di sé. Humana.Mente, 14: 67-77. http://www.humanamente.eu/PDF/Issue14_Paper_Cambi.pdf.
  16. Cambi F. (2010b). Corpo multiplo e formazione postmoderna: una frontiera della “cura sui”. In Cunti A. (a cura di) (2010). La rivincita dei corpi. Movimento e sport nell’agire educativo. Milano: FrancoAngeli.
  17. Camporesi P. (1995). Il governo del corpo. Garzanti: Milano.
  18. Cappucci P.L. (a cura di) (1994). Il corpo tecnologico. Bologna: Baskerville.
  19. Caronia A. (1996). Il corpo virtuale. Padova: Muzzio.
  20. Contini M.G., Fabbri M., Manuzzi P. (2006). Non di solo cervello. Educare alle connessioni mente-corpo-significati-contesti. Milano: Raffaello Cortina.
  21. Cunti A. (2010). La rivincita dei corpi. Movimento e sport nell’agire educativo. Milano: FrancoAngeli.
  22. Cunti A. (2015). Corpi in formazione. Voci pedagogiche. Milano: FrancoAngeli.
  23. Cunti A. (a cura di) (2016). Sfide dei corpi. Identità Corporeità Educazione. Milano: FrancoAngeli.
  24. Damásio R.A. (1994). Descartes’ Error: Emotion, Reason, and the Human Brain. New York: Putnam.
  25. Damásio R.A. (2003). Looking for Spinoza: Joy, Sorrow, and the Feeling Brain. Orlando: Harcourt.
  26. Damiani P., Santaniello A., Gomez-Paloma F. (2015). Ripensare la Didattica alla luce delle Neuroscienze. Corpo, abilità visuospaziali ed empatia: una ricerca esplorativa. Giornale Italiano della Ricerca Educativa, 7(14): 83-105.
  27. de Mennato P. (2006). Per una cultura educativa del corpo. Lecce: PensaMultimedia.
  28. Di Donato M. (1998). Storia dell’educazione fisica e sportiva. Roma: Edizioni Studium.
  29. Dunlosky J., Rawson K.A., Marsh E.J., Nathan M.J., Willingham D.T. (2013). Improving Students’ Learning with Effective Learning Techniques: Promising Directions from Cognitive and Educational Psychology. Psychological Science in the Public Interests, 14(1): 4 -58. doi: 10.1177/1529100612453266.
  30. Frauenfelder E. (1983). La prospettiva educativa tra biologia e cultura. Napoli: Liguori.
  31. Frauenfelder E. (2001). Pedagogia e biologia. Una possibile “alleanza”. Napoli: Liguori.
  32. Frauenfelder E., Santoianni F. (a cura di) (2002). Le scienze bioeducative. Prospettive di ricerca. Napoli: Liguori.
  33. Freud S. (1896). Weitere Bermerkungen über die Abwehr Neurpsy-chosen. Neurologisches Zentralblatt, 15: 434-448.
  34. Galimberti U. (2002). Il corpo. Milano: Feltrinelli.
  35. Gallese V. (2008). Dai neuroni specchio alla consonanza intenzionale. Meccanismi neurofisiologici dell’intersoggettività. Rivista di Psicoanalisi, 53(1): 197-208.
  36. Gamelli I. (2001). Pedagogia del corpo. Educare oltre le parole. Milano: Booklet.
  37. Gamelli I. (2009). Sensibili al corpo. I gesti della formazione e della cura. Roma: Meltemi.
  38. Geake J.G. (2009). The Brain at School. Educational Neuroscience in the Classroom. London: Open University.
  39. Gomez-Paloma F., Fragnito V. (2013). The Neurodidactic Mind and Body Between Pedagogy and Neurosciences. Research on Education and Media, 5(2): 107-121.
  40. Heidegger M. (1927). Sein und Zeit. Tübingen: Niemeyer.
  41. Herrmann U. (2006). Neurodidaktik. Grundlagen und Vorschläge für gehirn-gerechts Leheren und Lernen. Weinheim und Basel: Belts Verlag.
  42. Husserl E. (1950). Cartesianische Meditationen und Pariser Vorträge. L’Aia: Nijhoff.
  43. Immordino-Yang M.H., Damásio A.R. (2007). We feel, therefore we learn: The relevance of affective and social neuroscience to education. Mind, Brain and Education, 1(1): 3-10. doi: 10.1111/j.1751-228X.2007.00004.x [09/01/2019].
  44. Isidori E. (2017). Pedagogia e sport. La dimensione epistemologica ed etico-sociale. Milano: FrancoAngeli.
  45. Johnson D., Johnson R., Holubec E. (1996). Apprendimento cooperativo in classe. Trento: Edizioni Erickson.
  46. Kahn S. (2010). Pédagogie différenciée. Paris: Éditions de Boeck.
  47. Lakoff M. & Johnson M. (1999). Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and its Challenge to Western World. New York: Basic Books.
  48. Lasch C. (1979). The Culture of Narcissism. American Life in an Age of Diminishing Expectations. New York: Norton.
  49. Le Breton D. (1990). Anthropologie du corps et modernité. Paris: Presses Universitaires de France.
  50. Lévy P. (1995). Qu’est ce que le virtuel?. Paris: La Découverte.
  51. Mariani A. (a cura di) (2004). Corpo e modernità. Milano: Unicopli.
  52. Merleau-Ponty M. (1945). Phénoménologie de la perception. Paris: Gallimard.
  53. Montessori M. (1910). Antropologia pedagogica. Milano: Vallardi.
  54. Morin E. (1991). Introduction à la pensèe complexe. Paris: ESF.
  55. Oliverio A. (2017). Il cervello che impara. Neuropedagogia dall’infanzia alla vecchiaia. Firenze: Giunti.
  56. Pinel J.P.J. & Barnes S.J. (2014). Introduction to Biopsychology. Harlow: Pearson Education.
  57. Preiss G. (1998). Neurodidaktik. Theoretische und praktische Beiträge. Herbolzheim: Centaurus.
  58. Rivoltella P.C. (2012). Neurodidattica. Insegnare al cervello che apprende. Milano: Raffaello Cortina.
  59. Rizzolatti G., Sinigaglia C. (2006). So quel che fai. Il cervello che agisce e i neuroni specchio. Milano: Raffaello Cortina.
  60. Rosati L. (2005). Il Metodo della didattica. L’apporto delle Neuroscienze. Brescia: La Scuola.
  61. Santoianni F., Sorrentino M., Lamberti E., Di Jorio D. (2013). Bioeducational Sciences on Cognitive Discomfort and Specific Learning Disorders. In E.N. Burgess, & L.A. Thornton (Eds.). Cognitive Dysfunctions. New York: Nova Science Publisher.
  62. Sarsini D. (2003). Il corpo in occidente. Pratiche pedagogiche. Roma: Carocci.
  63. Sartre J.P. (1946). L’Existentialisme est un Humanisme. New York: Nagel.
  64. Schülz A. (1944). On Multiple Realities. Philosophy and Phenomenological Research, 5(4): 533-576.
  65. Shapiro M. (2001). Plasticity, Hippocampal Place Cells, and Cognitive Maps. Archives of Neurology, 58(6), 874-881. DOI: 10.1001/archneur.58.6.
  66. Sousa D.A. (2010). Mind, Brain & Education. Neuroscience Implications for the Classroom. Bloomington: Solution Tree Press.
  67. Strait D.L., Kraus N., Skoe E., Asley R. (2009). Musical Experience and Neural Efficiency: Effects of Training on Subcortical Processing of Vocal Expressions of Emotion. European Journal of Neuroscience, 29(3): 661-668. doi: 10.1111/j.1460-9568.2009.06617.x.
  68. Umiltà M.A., Kohler E., Gallese V., Fogassi L., Fadiga L., Keysers C., Rizzolatti G. (2001). I Know What You Are Doing: A Neuro-physiological Study. Neuron, 31(1): 155-165. DOI: 10.1016/s0896-6273(01)00337-3.
  69. Vigarello G. (1993). Le Sain et le malsain: santé et mieux-être depuis le Moyen Âge. Paris: Seuil.
  70. Zanardo L. (2010). Il corpo delle donne. Milano: Feltrinelli.

Metrics

Metrics Loading ...