Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 11 No. 2 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Ricchezza e pluralità dell'indagine contemporanea

Quality of inclusion and cooperative learning. An Action Research in an Apulian high school

DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2020oa9419
Submitted
marzo 23, 2020
Published
2020-12-01

Abstract

Quality of inclusion and cooperative learning. An Action Research in an Apulian high school.
The paper describes an action research carried out in an Apulian high school. The research aims to promote a reflection about the quality of school inclusion to make an improvement in teacher’s professionalism, educational and teaching activities. The study describes the planning, realization and evaluation of inclusive plans, from observation of the functioning of students with special educational need, according to the ICF model, to experimentation of cooperative methodologies in the classroom. The results explain the importance of a careful planning skills in the dimensions of relationships and learning, able to integrate in a systemic view the school’s quality. The research also confirms that the active participation of teachers and students, in the promotion of better coexistence in school, is a fundamental strategy to make the class (and the school) an open and welcoming context, within which inclusion is understood not only as the involvement of all, but also as the enhancement of each.

References

  1. Baldacci M. (2001). Metodologia della ricerca pedagogica. Milano: Mondadori.
  2. Baldacci M. (2012). Questioni di rigore nella ricerca-azione educativa. Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies, 6: 97-106. DOI: 10.7358/ecps-2012-006-bald.
  3. Booth T. and Ainscow M. (2002). Index for inclusion. Developing Learning and Participation in Schools. Bristol: CSIE.
  4. Brown A.L. and Campione J. C. (1990). Communities of learning and thinking: Or a context by any other name. Human Development, 21: 108-125. DOI: 10.1159/000418984.
  5. Chein I., Cook S.W. and Harding J. (1948). The field of action research. Am. Psychol., 3: 43-50. DOI: 10.1037/h0053515.
  6. Comoglio M. (1998). Educare insegnando. Apprendere ad applicare il Cooperative Learning. Roma: LAS.
  7. Cottini L. (2016). Una scala per valutare l’inclusività delle scuole e delle classi italiane. Form@re, Open Journal per la formazione in rete, 16(2): 65-87. DOI: 10.13128/formare-18512.
  8. Francescato D., Putton A. e Cudini S. (2001). Star bene insieme a scuola. Strategie per un’educazione socio-affettiva dalla materna alla media inferiore. Roma: Carocci.
  9. Goussot A. (2014). L’Educazione Nuova per una scuola inclusiva. Foggia: Edizioni del Rosone.
  10. Ianes D. (2006). La speciale normalità. Strategie di integrazione e inclusione per le disabilità e i Bisogni Educativi Speciali. Trento: Erickson.
  11. Ianes D. e Cramerotti S. (2013). Alunni con Bisogni educativi speciali. Indicazioni operative per promuovere l’inclusione scolastica sulla base della DM del 27/12/2012 e della CM n.8 6/3/2013. Erickson: Trento.
  12. Johnson D.W. and Johnson R. (1989). Cooperation and competition: Theory and research. Edina, MN: Interaction Book Company.
  13. Jonas H. (1979). Das Prinzip Verantwortung: Versuch einer Ethik für die technologische Zivilisation. Frankfurt/M (trad. it. Il principio responsabilità. Un’etica per la civiltà tecnologica. Einaudi, Torino, 2002).
  14. Lewin K. (1951). Field theory and social science. New York: Harper Brothers.
  15. Mortari L. (2010). Cercare il rigore metodologico per una ricerca pedagogica scientificamente fondata. Education Science & Society, 1: 143-156.
  16. Mura A., Zurru A.L. e Tatulli I. (2019). Theoretical and Methodological Elements of an Inclusive Approach to Education. Education Sciences & Society, 2: 123-136.
  17. Nigris E. (1998). Un nuovo rapporto fra ricerca e innovazione: la ricerca-azione. In: Mantovani S., a cura di, La ricerca sul campo in educazione. I metodo qualitativi. Milano: Mondadori, 163-201.
  18. Orefice P. (2006). La ricerca azione partecipativa. Teoria e pratica. Napoli: Liguori.
  19. Pourtois J.P. (1986). La ricerca-azione in pedagogia. In: Becchi E. e Vertecchi B., a cura di, Manuale critico della sperimentazione e della ricerca educativa. Milano: FrancoAngeli, 134-155.
  20. Pourtois J.P., Desmet H. and Humbeeck B. (2013). La recherche-action, un instrument de compréhension et de changement du monde. Recherches Qualitatives, 15: 25-35.
  21. Rossini V. (2008). La metodologia della ricerca-azione in campo educativo. Quaderni del Dipartimento di Scienze Pedagogiche e Didattiche Università degli Studi di Bari. Bari: Giuseppe Laterza, 281-302.
  22. Rossini V. (2018). Convivere a scuola. Atmosfere pedagogiche. Milano: FrancoAngeli.
  23. Rossini V. (2019). School Inclusion and Teacher Education: An Exploratory Study. Pedagogia Oggi, 1: 399-414. DOI: 10.7346/PO-012019-27.
  24. Trombetta C., Cernic B. e Mastromarino R., a cura di (1988). Ricerca-azione e psicologia dell’educazione. Roma: Armando.
  25. Vargiu A. (2008). Le diversità nella Ricerca-Azione partecipata: Alcune implicazioni metodologiche e procedurali. Studi di Sociologia, (46)2: 205-232.
  26. Viganò R. (2019). Il rapporto tra ricerca e pratica educativa come oggetto di ricerca e di impegno. Contributi scientifici internazionali e questioni aperte. Pedagogia Oggi, 2: 342-234. DOI: 10.7346/PO-022019-23.

Metrics

Metrics Loading ...