Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Giovani, studenti e infiniti mondi

Vol. 10 No. 2 (2019): Giovani, studenti e infiniti mondi

Giovani a bassa generatività: la transizione alla vita adulta tra crisi, paura e progettualità

Submitted
December 1, 2019
Published
2019-12-15

Abstract

The author investigates the universe of the young people in the Italian context, starting from the political impediments which affect the job placement and, consequently, delay the acquisition of economic independence and housing autonomy, and considering the cultural conditions of a society that “holds” children in their maternal houses and inhibits their transition to adult life and the formation of their own family. The portrait of a community with a low birth rate emerges as an unequivocal sign of a personal and social crisis. But still in young people survives and persists a hidden desire for family which is a yearning for planning as an ontological category of human beings. Therefore, the hope and commitment at the same time are the definition of adult education pathways, focused on parenting, birth and care education.   

References

  1. Benedetto L. e Ingrassia M. (2010). Parenting. Psicologia dei legami genitoriali. Roma: Carocci.
  2. Bettelheim B. (1987). Un genitore quasi perfetto. Milano: Feltrinelli.
  3. Buber M. (1958). Il principio dialogico. Milano: Edizioni di Comunità.
  4. Cadei L. (2008). Pedagogia della famiglia e modelli di ricerca. Macerata: Eum.
  5. Cadei L. (2010). Riconoscere la famiglia. Strategie di ricerca e pratiche di formazione.
  6. Milano: Unicopli.
  7. Catarsi E. (2008). Pedagogia della famiglia. Roma: Carocci.
  8. Corsi M. (2003). Il coraggio di educare. Il valore della testimonianza. Milano: Vita e Pensiero.
  9. Corsi M. (2016). La bottega dei genitori. Di tutto e di più sui nostri figli. Milano: FrancoAngeli.
  10. Corsi M. e Stramaglia M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative
  11. familiari. Roma: Armando.
  12. Erikson E. H. (1993). I cicli della vita: continuità e mutamenti. Roma: Armando.
  13. Ferrera M. (2009). Il fattore D. Perché il lavoro delle donne farà crescere l’Italia. Milano:
  14. Mondadori.
  15. Galli N. (2000). Pedagogia della famiglia ed educazione degli adulti. Milano: Vita e
  16. Pensiero.
  17. Galli N. (2007). La famiglia. Un bene per tutti. Brescia: La Scuola.
  18. Milani L. (2017). Competenza pedagogica e progettualità educativa. Brescia: La Scuola.
  19. Mortari L. (2013). Aver cura della vita della mente. Roma: Carocci.
  20. Musi E. (2007). Concepire la nascita. L’esperienza generativa in prospettiva pedagogica.
  21. Milano: FrancoAngeli.
  22. Pati L. (1998). Pedagogia familiare e denatalità. Per il ricupero educativo della società
  23. fraterna. Brescia: La Scuola.
  24. Pati L. (2004). Progettare la vita. Itinerari di educazione al matrimonio e alla famiglia.
  25. Brescia: La Scuola.
  26. Rosina A. (2018). Introduzione. Generazione di valore. In: Istituto Giuseppe Toniolo, a cura di, La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2018. Bologna: il Mulino.
  27. Scabini E. e Cigoli V. (2000). Il famigliare. Legami, simboli e transizioni. Milano: Raffaello Cortina.
  28. Sironi E., Rosina A. e Migliavacca M. (2018). Progetti di autonomia e formazione della
  29. famiglia. Un’analisi delle intenzioni e dei comportamenti. In: Istituto Giuseppe Toniolo, a cura di, La condizione giovanile in Italia. Rapporto Giovani 2017. Bologna: il Mulino.
  30. Stramaglia M. (2009), I nuovi padri. Per una pedagogia della tenerezza. Macerata: Eum.
  31. Ulsamer B. (2001), Senza radici non si vola. La terapia sistemica di Bert Hellinger.
  32. Latina: Crisalide.
  33. Walsh F. (2008), La resilienza familiare. Milano: Raffaello Cortina.
  34. Winnicott D.W. (1968), La famiglia e lo sviluppo dell’individuo. Roma: Armando.
  35. Xodo C. (2008), Dopo la famiglia, la famiglia. Indagine sui giovani tra presente e futuro.
  36. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia.

Metrics

Metrics Loading ...

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>