Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Giovani, studenti e infiniti mondi

Vol. 10 No. 2 (2019): Giovani, studenti e infiniti mondi

Theoretical and Methodological Elements of an Inclusive Approach to Education

Submitted
ottobre 21, 2019
Published
2019-12-15

Abstract

The educative experience of people with disability leads the inter­na­tio­nal debate towards the value of inclusive learning contexts. Nonetheless, the theoretical and methodological principles of an inclusive education approach have to be outlined. Data collected using explorative questionnaires during a five-years survey in an Italian region's schools show a slow evolution of the scholastic context. From the perspective of Special Pedagogy, the qualitative investigation on three macro-dimensions (the diversity perception, the didactic and methodological means, the wellbeing of pupils) reveals an emerging development of solid awareness among teachers. Findings confirm that the inclusion processes at school are attainable only throughout a series of clear methodological elements: 1) a valorising attitude towards diversity; 2) an orienting learning process; 3) a plural and flexible use of both methodologies and strategies; 4) a collaborative work environment; 5) a continuous training process; 6) a deontological approach. These are the principles that allow teachers to support each student in the manifold itineraries of identity fulfilment, encouraging pupils to express their needs and to develop their abilities in a welcoming and participative context.

References

  1. Baptista C. R. (Ed.) (2006). Inclusão e escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Editora Mediação.
  2. Batanero J. M. F. (2009). Un Curriculo para la Diversidad. Madrid: Síntesis.
  3. Bauman Z. (1990). Modernity and Ambivalence. Theory, Culture & Society, 7(2-3): 143-169. doi:10.1177/026327690007002010.
  4. Bauman Z. (2005). Liquid Life. Cambridge: Polity Press.
  5. Beck U. (2000). La società del rischio. Roma: Carocci.
  6. Benasayag M., & Schmit G. (2003). Les passions tristes. Souffrance psychique et crise
  7. sociale. Paris: La Découverte.
  8. Booth T., & Ainscow M. (2002). L’Index per l’inclusione Promuovere l’apprendimento e la partecipazione nella scuola. Trento: Erickson.
  9. Canevaro A. (1999). Pedagogia speciale. La riduzione dell’handicap. Milano: Mondadori.
  10. Castoldi M. (2009). Valutare le competenze. Percorsi e strumenti. Roma: Carocci.
  11. Castoldi M. (2015). Didattica generale. Milano: Mondadori.
  12. Cavalli A., & Argentin G. (Eds.) (2010). Gli insegnanti italiani: come cambia il modo di fare scuola. Terza indagine dell’Istituto IARD sulle condizioni di vita e di lavoro nella scuola italiana. Bologna: il Mulino.
  13. CE (2006). Raccomandazione del Parlamento Europeo e del Consiglio del 18 dicembre
  14. relativa a competenze chiave per l’apprendimento permanente. Gazzetta Ufficiale Dell’Unione Europea, L(394), 10-18.
  15. Chiappetta Cajola L. (Ed.) (2015). Didattica inclusiva valutazione e orientamento. ICF-CY, portfolio e certificazione delle competenze degli allievi con disabilità. Dati di ricerca. Roma: Anicia.
  16. Coggi C., & Ricchiardi P. (2005). Progettare la ricerca empirica in educazione. Roma:
  17. Carocci.
  18. Cook H., & Ausubel D. P. (1970). Educational Psychology: A Cognitive View. The American Journal of Psychology, 83(2): 303. doi: 10.2307/1421346.
  19. Cottini L. (2017). Didattica speciale e inclusione scolastica. Roma: Carocci.
  20. d’Alonzo L. (2008). Gestire le integrazioni a scuola. Brescia: La Scuola.
  21. d’Alonzo L. (2016). Marginalità e apprendimento. Brescia: La Scuola.
  22. d’Alonzo L., Bocci F., & Pinnelli S. (Eds.) (2015). Didattica speciale per l’inclusione. Brescia: La Scuola.
  23. de Anna L. (2014a). La scuola inclusiva: ruoli e figure professionali. Italian Journal of
  24. Special Education for Inclusion, II(2): 109-127.
  25. de Anna L. (2014b). Pedagogia speciale. Integrazione e inclusione. Roma: Carocci
  26. Editore.
  27. de Anna L., Gaspari P., & Mura A. (Eds.) (2015). L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione. Milano: FrancoAngeli.
  28. de Anna L., & Plaisance E. (2014). Inclusive education and “special pedagogy”: The
  29. Italian approach. ALTER - European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche Sur Le Handicap, 8(2): 65-68. doi: 10.1016/j.alter.2014.03.001.
  30. de Ketele, J.-M., & Roegiers, X. (2013). Metodologia della raccolta di informazioni.
  31. Osservazione, questionari, interviste e studio dei documenti. Milano: FrancoAngeli.
  32. European Agency for Development in Special Needs Education (EADSNE) (2012). Teacher Education for Inclusion. Profile of Inclusive Teachers. Odense: European Agency for Development in Special Needs Education. doi: 10.1080/0885625970120109.
  33. Fabbri L., & Romano A. (2017). Metodi per l’apprendimento trasformativo. Casi, modelli, teorie. Roma: Carocci.
  34. Galanti M. A. (Ed.) (2017). 1977-2017: la 517 e il cammino verso l’inclusione scolastica. L’integrazione Scolastica e Sociale, 16(4): 333-434.
  35. Gaspari P. (2012). Pedagogia speciale: questioni epistemologiche. Roma: Anicia.
  36. Gaspari P. (2014). Inclusione e diritti di cittadinanza: una nuova idea di scuola nella
  37. comunità. In: P. Gaspari (Ed.). Pedagogia speciale e “BES”. Spunti per una riflessione critica verso la scuola inclusiva (pp. 53-94). Roma: Anicia.
  38. Giaconi C. (2016). Trainers education into action: Learning for inclusion. Education
  39. Science and Society, (1): 178-196. doi: 10.3280/ess1-2016oa3505.
  40. Giaconi C. (2019). Disturbi del Neurosviluppo. In d’Alonzo L. (Ed.). Dizionario di pedagogia speciale (pp. 198-203). Brescia: Morcelliana.
  41. Giaconi C., & Capellini S. A. (2015). Conoscere per includere: riflessioni e linee operative per professionisti in formazione. Milano: FrancoAngeli.
  42. Ianes D. (2005). Bisogni Educativi Speciali e inclusione. Trento: Erickson.
  43. Ianes D. (Ed.) (2016). Evolvere il sostegno si può (e si deve). Trento: Erickson.
  44. ISTAT (2018). Bes 2018. Il benessere equo e sostenibile in Italia. Roma. Retrieved from https://www.istat.it/it/files//2018/12/Bes_2018.pdf.
  45. Jonas H. (1979). Das Prinzip Verantwortung: Versuch einer Ethik für die technologische Zivilisation. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  46. MIUR (2010, January 8). Indicazioni e raccomandazioni per l’integrazione di alunni con cittadinanza non italiana. C.M., Roma.
  47. MIUR (2012). Annali della Pubblica Istruzione. Indicazioni nazionali per il curricolo della scuola dell’infanzia e del primo ciclo d’istruzione. Firenze: Le Monnier.
  48. MIUR (2017). La dispersione scolastica nell’a.s. 2015/16 e nel passaggio all’a.s. 2016/17. Roma: Statistica e Studi.
  49. MIUR. Indicazioni Nazionali e nuovi scenari (2018). Roma. Retrieved from
  50. http://www.miur.gov.it/documents/20182/0/documento.
  51. Moliterni P. (2013). BES: tra prospettiva inclusiva e processo di integrazione. L’integrazione Scolastica e Sociale, 12(4): 330-343.
  52. Mura A. (2005a). Orientamento formativo e azione didattica. In: Mura A. (Ed.).
  53. L’orientamento formativo. Questioni storico-tematiche, problemi educativi e prospettive pedagogico-didattiche (pp. 79-114). Milano: FrancoAngeli.
  54. Mura A. (2005b). Orientamento formativo e disabilità: famiglia, scuola, lavoro. In: Mura A. (Ed.), L’orientamento formativo. Questioni storico-tematiche, problemi educativi e prospettive pedagogico-didattiche (pp. 143-188). Milano: FrancoAngeli.
  55. Mura A. (2012). Pedagogia Speciale. Riferimenti storici, temi e idee. Milano: FrancoAngeli.
  56. Mura A. (2014). Scuola secondaria, formazione dei docenti e processi inclusivi: una
  57. ricerca sul campo. Italian Journal of Special Education for Inclusion, II(2): 175-190.
  58. Mura A. (2016). Diversità e inclusione. Prospettive di cittadinanza tra processi storicoculturali e questioni aperte. Milano: FrancoAngeli.
  59. Mura A. (Ed.) (2018). Orientamento formativo e Progetto di Vita. Narrazioni e itinerari
  60. didattico-educativi. Milano: FrancoAngeli.
  61. Mura A., & Zurru A. L. (2016a). INCLUSÃO ESCOLAR: A perspectiva italiana analisada em estudo sobre a percepção de professores. Currículo Sem Fronteiras, 16(2): 364-375.
  62. Mura A., & Zurru A. L. (2016b). Riqualificare i processi inclusivi: un’indagine sulla
  63. percezione degli insegnanti di sostegno in formazione. L’integrazione Scolastica e Sociale, 15(2): 150-160.
  64. Mura A., & Zurru A. L. (2019). Professionalità docente e processi di inclusione: dall’indagine sulle pratiche didattiche alla rilevazione dei bisogni formativi. L’integrazione Scolastica e Sociale, 18(1): 43-57.
  65. Pavone M. (2014). Inclusione educativa. Indicazioni pedagogiche per la disabilità.
  66. Milano: Mondadori.
  67. Perrenoud P. (2010). Costruire competenze a partire dalla scuola. Roma: Anicia.
  68. Schön D. A. (1983). The Reflexive Practitioner (tr. it. 1993). New York: Basic Books.
  69. UN (2006, December 13). Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New
  70. York: UN.
  71. UN (2015a). The Millennium Development Goals Report. New York: UN.
  72. UN (2015b). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations General Assembly - 70th Session. doi: 10.1007/s13398-014-0173-7.2.
  73. Zurru A. L. (2015). Gli insegnanti e la ricerca: itinerari per l’inclusione. In de Anna L.,
  74. Gaspari P., & Mura A. (Eds.). L’insegnante specializzato. Itinerari di formazione per la professione (pp. 124-136). Milano: FrancoAngeli.

Metrics

Metrics Loading ...