Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Alia

Vol. 10 No. 2 (2019): Giovani, studenti e infiniti mondi

Sul senso del limite nell’educazione affettiva del bambino

Submitted
October 10, 2019
Published
2019-12-15

Abstract

Abstract. The article addresses the issue of limits as an important element of the education of the child from an early age and argues that breaking its barrier can account for significant aspects of the discomfort of our age. After reviewing areas of collective life that denote how the sense of limits is currently taken to the extreme, the article analyzes through a pedagogical lens the thinking of Massimo Recalcati and Asha Phillips, two authors who have made the meaning of limits a fulcrum of their theoretical positions. The concept of a mutation in the collective superego as imperative to unlimited enjoyment and that of a watering down of the generational conflict between parents and children are adduced as peculiar characteristics of a crisis of educational discourse. On the same level the tendency of parents to have more and more difficulty expressing a no to their children is found, even when frustrations are inevitable for adaptation to the normal conditions of daily existence. Arguing how to say no in any human relationship exercises an essential normal function for both poles of a relationship, it is discussed that the fact that parents are not able to exercise a healthy experience of the limits in the education of their children is a clear tangible sign of the current social crisis.

References

  1. Anzieu, D. (1976). Il gruppo e l’inconscio. Trad. it. Borla: Roma, 1979.
  2. Bauman Z. (2000). Modernità liquida. Trad. it. Roma-Bari: Laterza 2002.
  3. Bion W.R. (1962). Apprendere dall’esperienza. Trad. it. Roma: Armando, 1972.
  4. Bollas C. (1987). L’ombra dell’oggetto. Psicoanalisi del conosciuto non pensato. Trad. it. Roma: Borla, 1989.
  5. Corsi M., Stramaglia M. (2009). Dentro la famiglia. Pedagogia delle relazioni educative
  6. familiari. Roma: Armando.
  7. Di Chiara G. (1999). Sindromi psicosociali. La psicoanalisi e le patologie sociali. Milano:
  8. Raffaello Cortina.
  9. Fratini T. (2013). Giovani adulti e crisi sociale. Prospettive pedagogiche. Lecce-Brescia:
  10. Pensa Multimedia.
  11. Freud S. (1908). Analisi della fobia di un bambino di cinque anni (caso clinico del piccolo Hans). Trad. it. in: Opere. Torino: Boringhieri, 1985, vol. 6.
  12. Freud S. (1911). Precisazioni su due principi dell’accadere psichico. Trad. it. in: Opere.
  13. Torino: Boringhieri, 1985, vol. 6.
  14. Freud S. (1913). Totem e tabù. Trad. it. in: Opere. Torino: Boringhieri, 1986, vol. 7.
  15. Freud S. (1921). Psicologia delle masse e analisi dell’Io. Trad. it. in: Opere. Torino:
  16. Boringhieri, 1986, vol. 9.
  17. Freud S. (1922). L’Io e L’Es. Trad. it. in: Opere. Torino: Boringhieri, 1986, vol. 9.
  18. Freud S. (1929). Il disagio della civiltà. Trad. it. in: Opere. Torino: Boringhieri, 1985, vol. 10.
  19. Gabbard G.O., Crisp H. (2018). Il disagio del narcisismo. Trad. it. Milano: Raffaello
  20. Cortina, 2019.
  21. Gallino L (2015). Il denaro, il debito e la doppia crisi spiegata ai nostri nipoti. Einaudi:
  22. Torino.
  23. Harvey D. (2005). Breve storia del neoliberismo. Trad. it. Milano: Il Saggiatore, 2007.
  24. Kafka F. (1952). Lettera al padre. Trad. it. Milano: Mondadori, 1972.
  25. Lacan J. (1976). Scritti. Torino: Einaudi.
  26. Lacan J. (2003). Nota sul padre e l’universalismo. In La psicoanalisi, 33. Roma: Astrolabio.
  27. Lacan L. (1978). Del discorso psicoanalitico. Trad. it. in Lacan in Italia, a cura di G. Contri). Milano: La Salamandra.
  28. Mancia M. (2010). Narcisismo. Torino: Boringhieri.
  29. Marcuse H. (1955). Eros e civiltà. Trad. it. Torino: Einaudi, 1964.
  30. Marcuse H. (1964). L’uomo a una dimensione. L’ideologia nella società industriale avanzata. Trad. it. Torino: Einaudi, 1967.
  31. Meltzer D., Harris M. (1983). Il ruolo educativo della famiglia. Un modello psicoanalitico
  32. del processo di apprendimento. Trad. it. Centro Scientifico Editore, Torino, 1986.
  33. Pasolini P.P. (1976). Lettere luterane. Torino: Einaudi.
  34. Phillips A. (1999). I no che aiutano a crescere. Nuova edizione. Trad. it. Milano: Feltrinelli, 2008.
  35. Recalcati M. (2010). L’uomo senza inconscio. Milano: Raffaello Cortina.
  36. Recalcati M. (2011a). Cosa resta del padre? La paternità nell’epoca ipermoderna. Milano: Raffaello Cortina.
  37. Recalcati M. (2011b). Elogio del fallimento. Conversazioni su anoressia e disagio della
  38. giovinezza. Trento: Erickson.
  39. Recalcati M. (2013a). Intervento. In: Borrelli F., De Carolis M., Napolitano F., Recalcati M. Nuovi disagi della civiltà, a cura di F. Borrelli. Torino: Einaudi.
  40. Recalcati M. (2013b). Il complesso di Telemaco. Milano: Feltrinelli.
  41. Recalcati M. (2013c). Patria senza padri. Psicopatologia della politica italiana. Roma:
  42. Minimum fax.
  43. Stramaglia M. (2009). I nuovi padri. Per una pedagogia della tenerezza. Macerata: Eum.
  44. Ulivieri S., a cura di (2018). Le emergenze educative della società contemporanea.
  45. Progetti e proposte per il cambiamento. Lecce-Brescia: Pensa Multimedia.

Metrics

Metrics Loading ...