Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 11 No. 2 (2020): Pedagogia dell'oggi: le sfide del presente. Percorsi di ricerca. Ricchezza e pluralità dell'indagine contemporanea

Educational Poverty and Global Education. Thoughts for a future scenario

  • Lorena Milani
DOI
https://doi.org/10.3280/ess2-2020oa9598
Submitted
April 14, 2020
Published
2020-12-01

Abstract

The approach we propose to the issue of educational poverty intertwines both the objectives of the 2030 Agenda for Sustainable Development (UN, 2015) and those of Global Education (Council of Europe, 2019) and the rights of minors declared in the Convention on Rights of Child (UN, 1989). In this perspective, we will investigate the issue of educational poverty in terms not only of lack of opportunities, deprivation and quality of life, but also as moral deprivation, orientations and life prospects, quality of the educational proposal and of the values inherent in it. Starting from the current situation generated by the coronavirus pandemic, we offer a reading of the effects on material poverty and educational poverties, also considering other poverties. The perspective is built around the centrality of ethics and the hypothesis of a new paradigm: the GEP (Gross Ethical Product) which education for the sobriety is associated to. In this logic, Global Education becomes a pedagogical approach to promote global citizenship education for a dignified life and an educational dignity.

References

  1. Bauman Z. (2002). Modernità liquida. Roma-Bari: Laterza. Tit. orig. Liquid Modernity, 2000.
  2. Bauman Z. (2010). L’arte della vita. Roma-Bari: Laterza. Tit. orig. The Art of Life, 2008.
  3. Bauman Z. (2011). Vite di scarto. Roma-Bari: Laterza. Tit. orig. Wasted lives: Modernity and its Outcasts, 2004.
  4. Bauman Z. (2012). Conversazioni sull’educazione. Trento: Erickson. In collaborazione con Riccardo Mazzeo.
  5. Boeris C. (2019). Il diritto al futuro. I movimenti giovanili per la giustizia climatica. In: Milani L., a cura di. Trame di costruzione della cittadinanza. Riflessioni a 30 anni dalla Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza. Bari: Progedit.
  6. Council of Europe (2002). Maastricht Declaration: European Strategy Framework for Improving and Increasing Global Education in Europe to the Year 2015, Resulting from the First Europe-Wide Global Education Congress Organised by the North-South Centre of the Council of Europe. Maastricht.
  7. Council of Europe (2016). Competences for Democratic Culture. Living Together as Equals in Culturally Diverse Democratic Societies. Strasburg: Council of Europe.
  8. Council of Europe (2018). Reference framework of Competences for Democratic Culture. Strasburg: Council of Europe.
  9. Council of Europe (2019). Global Education Guidelines. Concept and Methodologies on Global Education for Educators and Policy Markers. Strasbourg: Council of Europe.
  10. Cyrulnik B. (2000). Il dolore meraviglioso. Diventare adulti sereni superando i traumi. Milano: Giuffrè. Tit. orig. Un merveilleux malheur, 1999.
  11. Freire P. (2002). Pedagogia degli oppressi. Torino: EGA. Tit. orig. Pedagogy of Oppressed. New York: Herder & Herder, 1970.
  12. Gozzelino G. (2019). Diritto allo sviluppo, contraddizioni globali e resilienze locali. In: Milani L., a cura di, Trame di costruzione della cittadinanza. Riflessioni a 30 anni dalla Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza. Bari: Progedit.
  13. Lyotard J.-F. (1981). La condizione postmoderna: rapporto sul sapere. Milano: Feltrinelli. Tit. orig. La Condition postmoderne: rapport sur le savoir, 1979.
  14. McLuhan M. and Fiore Q. (1968). War and Peace in the Global Village. An Inventory of Some of the Current Spastic Situations That Could Be Eliminated by More Feedforward. New York: Bantam Books.
  15. McLuhan M. and Powers B.R. (1989). The Global Village. Oxford: Oxford University Press.
  16. Milani L. (2017). Dallo stupore al disincanto. Disagio dei preadolescenti, smarrimento degli adulti e interventi di protezione/educazione. In: M. Gecchele, S. Polenghi & Dal Toso P. (a cura di). Il Novecento: il secolo del bambino?. Parma: Junior.
  17. Milani L. e Crotti C. (2019). Diritto alla vita come diritto alla fragilità. In: Milani L., a cura di, Trame di costruzione della cittadinanza. Riflessioni a 30 anni dalla Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza. Bari: Progedit.
  18. Milani L., a cura di (2019). Trame di costruzione della cittadinanza. Riflessioni a 30 anni dalla Convenzione ONU sui diritti dell’infanzia e dell’adolescenza. Bari: Progedit.
  19. Morin E. e Kern A.B. (1994). Terra-Patria. Milano: Raffaello Cortina. Tit. orig. Terre-Patrie, 1993.
  20. ONU (2015). Trasformare il nostro mondo: l’Agenda 2030 per lo sviluppo sostenibile. A/RES/70/1, 25 settembre 2015. New York: Assemblea Generale delle Nazioni Unite.
  21. OrizzonteScuola (2020) Didattica a distanza allarga divario digitale, Anief: 1 alunno su 3 ha problemi ad accedere. Testo disponibile al sito: https://www.orizzontescuola.it/didattica-a-distanza-allarga-divario-digitale-anief-1-alunno-su-3-ha-problemi-ad-accedere/. Consultato il 21/03/2020.
  22. Oxfam International (2020). Dignity not Destitution. An ‘Economic Rescue Plan for All’ to tackle the Coronavirus crisis and rebuild a more equal world. Testo disponibile al sito: https://www.oxfam.org/en/research/dignity-not-destitution. Consultato il 09/04/2020.
  23. Oxfam Italia (2020). Emergenza coronavirus: lo spettro della povertà estrema. Testo disponibile al sito: https://www.oxfamitalia.org/emergenza-coronavirus-povertaestrema/. Consultato il: 09/04/2020.
  24. Pallante M. (2005). La decrescita felice. La qualità della vita non dipende dal PIL. Roma: Editori Riuniti.
  25. Save The Children (2014). La lampada di Aladino. L’indice di Save The Children per misurare le povertà educative e illuminare il futuro dei bambini in Italia. Roma: Save The Children.
  26. Save The Children (2017). Sconfiggere la povertà educativa in Europa. Bruxelles: Save The Children.

Metrics

Metrics Loading ...