Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

Articles/Articoli

Vol. 10 No. 1 (2019): Disabilità e Qualità della Vita: percorsi e progetti per l’inclusione universitaria e sociale

Empowerment journeys of women with disabilities: A case-study

Submitted
aprile 23, 2019
Published
2019-06-09

Abstract

Social inclusion of women with disabilities is currently an extremely complex challenge, an educational emergency, which mainly involves Special Education. The development of the international normative framework did not help the majority of women with disabilities, who are still socially underprivileged and are often victims of multi-discrimination, which is part of an extensive process of feminization of poverty.  Starting from the above mentioned daunting overview, the article aims at contributing to the debate on the need to reinforce a theoretical and methodological framework of interpretation. Such framework should be able to link the conditions of gender and disability together, thus pursuing an emancipating perspective. The article aspires to reflect on potential perspectives of social development, combining and balancing social protection elements with educational and employment opportunities through empowerment processes designed for women with disabilities. Such reflection will move its steps from the case-study on a journey of social and employment inclusion embraced by women with disabilities living in the difficult context of Gaza Strip

References

  1. Adams R., Reiss B., Serlin D. (2015). Keywords for Disabilities Studies. New York: New York University Press.
  2. AICS, MAECI (2018). Linee guida per la disabilità e l’inclusione sociale negli interventi di cooperazione internazionale. Roma.
  3. Barbuto R. (2006). Genere e disabilità da una prospettiva etica. In Galati M. & Barbuto R., Donne, disabilità e salute. Questioni etiche, strategie e strumenti di tutela nelle politiche per la salute e le pari opportunità. Lamezia Terme: Comunità Edizioni, pp. 17-34.
  4. Barbuto R. (2018). L’empowerment per l’inclusione delle persone con disabilità. In Griffo G. (a cura di), Il nuovo welfare coerente con i principi della CRPD. Lamezia Terme: Comunità Edizioni, pp. 45-74.
  5. Bernardini M.G. (2018). Corpi Muti. Per una critica alla prevalente irrappresentabilità del soggetto-donna disabile nel pensiero femminista. In D’Errico L. & Straniero A.M., Il visibile e l’invisibile. Studi sull’esponibilità dei corpi femminili. Roma: Aracne Editrice, pp. 11-26.
  6. Biggeri M., Ferrarini A. & Mauro V. (2018). Analisi del benessere e della povertà
  7. multidimensionale nello sviluppo umano sostenibile. Pisa: Pacini Editore.
  8. Blanck P., & Martinis J. G., (2015). The right to make choices: The National Resource
  9. Center for supported decision-making. In Inclusion, 3, pp. 24-33.
  10. Braddock D. & Parish S. (2001). An Institutional History of Disability. In Albrecht G.L., K., Seelman K.D. & Bury M., Handbook od Disability Studies. Sage Publications, pp. 11-68.
  11. Canevaro A., Goussot A. (2000). La difficile storia degli handicappati in Italia. Roma:
  12. Carocci.
  13. Cottini L. (2016). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità. Percorsi educativi per svilupparla. Trento: Erickson.
  14. Crespi I. (2006). Sesso, genere, identità: il contributo dei gender studies. Milano:
  15. FrancoAngeli.
  16. Davaki K., Marzo C., Narminio E & Arvanitidou N. (2013). Discrimination generated by the Intersection of Gender and Disability. Brussels: European Parliament.
  17. De Laurentis T. (1986). Feminist studies/Critical studies. Indiana: Indiana University
  18. Press.
  19. Del Bianco N. (2018). L’autodeterminazione nelle persone con disabilità intellettive: principi e procedure di valutazione. In Giaconi C. & Del Bianco N., Inclusione 3.0. Milano: FrancoAngeli, pp. 113-137.
  20. EIGE (2016). Poverty, gender and intersecting inequalities in the EU, Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  21. Foucault M. (1999). Gli anormali. Corso al Collège de France (1974-1975). Milano:
  22. Feltrinelli (Terza ed., 2017).
  23. Galati M., Barbuto R., Coppedè N., Meduri M., Napolitano E. (2003). Una possibile
  24. autonomia: itinerari di donne con disabilità tra empowerment e advocacy. Catanzaro: Rubbettino Editore.
  25. Garland-Thomson R. (2002). Integrating Disability, Trasforming Feminist Theory. NWSA Journal, 14: 1-32.
  26. Garland-Thomson R. (2005). Feminist Disability Studies. Signs Journal, 30(2): 1557-
  27. Doi: 10.1086/423352.
  28. Garland-Thomson R. (2011). Misfits: A Feminist Materialist Disability Concepts. Hypatia Journal, 26(3): 591-609. Doi: 10.1111/j.1527-2001.2011.01206.x.
  29. Giaconi C. (2015). Qualità della vita e adulti con disabilità. Percorsi di ricerca e prospettive inclusive. Milano: FrancoAngeli.
  30. Griffo G. (ed.) (2018). Il nuovo welfare coerente con i principi della CRPD. L’empowerment e l’inclusione delle persone con disabilità. Lamezia Terme: Comunità Edizioni.
  31. Hall K.Q. (ed.) (2014). Feminist Disabilities Studies. Indiana: Indiana University Press.
  32. Jones J. L., Shogren K. A., Grandfield E. M., Vierling K. L., Gallus K. L., Shaw L. A., (2018). Examining Predictors of Self-Determination in Adults with 50 Intellectual and Developmental Disabilities. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 30(5): 601-614.
  33. Lancioni S. (2017). Prefazione all’edizione italiana. In European Disability Forum (2011), Secondo Manifesto sui Diritti delle Donne e delle Ragazze con Disabilità nell’Unione Europea. Pisa: Informare un’h.
  34. Lykke N. (2010). Feminist studies. A Guide to Intersectional Theory, Methodology and
  35. writing. New York: Routledge.
  36. Malaguti E. (2011). Donne e uomini con disabilità. Studi di genere, disability studies e
  37. nuovi intrecci. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 6(1). DOI: 10.6092/issn.1970-
  38. /2238.
  39. Medeghini R., D’Alessio S., Marra A., Vadalà G., Valtellina E. (2013). Disability Studies. Emancipazione, inclusione scolastica e sociale, cittadinanza. Trento: Erickson.
  40. Morris J. (1989). Pride against Prejudice. A Personal Politics of Disability. London: The Women’s press.
  41. Müller C. & Tranchant J-P. (2017). Tackling violence against women and girls in Gaza.
  42. Disponibile in: http://pubs.iied.org/pdfs/10839IIED.pdf.
  43. Mura A. & Tatulli I. (2017). Emancipazione e voci femminili. Il progetto di vita tra
  44. difficoltà e opportunità. Italian Journal of special Education and Inclusion, 5(1).
  45. https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/sipes/article/view/2328.
  46. Napolitano E. (2003). Famiglia, relazioni e percorsi di empowerment. In Galati M., Barbuto R., Coppedè N., Meduri M., Napolitano E. Una possibile autonomia. Itinerari di donne con disabilità tra empowerment e advocacy. Catanzaro: Rubbettino Editore.
  47. Neely-Barnes S., Marcenko M. & Weber L. (2008). Does Choice Influence Quality of Life for People With Mild Intellectual Disabilities?. Intellectual and Developmental Disabilities, 46(1): 12-26.
  48. Niemiec R. M., Shogren K. A. & Wehmeyer M. L., (2017). Character Strengths and
  49. Intellectual and Developmental Disability: A Strengths-Based Approach from Positive Psychology. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 52(1): 13-25.
  50. Nussbaum M.C. (2006). Le nuove frontiere della giustizia. Disabilità, nazionalità
  51. appartenenza di specie. Bologna: il Mulino.
  52. Oliver M. (1990). Politics of Disablement. London: Macmillan.
  53. Oliver M. (1996). Understanding disability. From theory to practice. New York-
  54. Basingstoke: Macmillan.
  55. RIDS (ed.) (2015). Disabilità & Sviluppo. Come includere le persone con disabilità nella cooperazione allo sviluppo. Rimini: GuaraldiLab.
  56. Rodó-de-Zarate M. (2019). Intersectionality. In The Wiley Blackwell Encyclopedia of
  57. Urban and Regional Studies. Doi: 10.1002/9781118568446.eurs0164.
  58. Schalock R.L. & Verdugo Alonso M.A. (2002). Handbook of quality of life for human
  59. service practitioners. Washington, DC: American Association on Mental Retardation.
  60. Shaw L.R., Chan F., McMahon B.T. (2011). Intersectionality and disability Harassment: The Interective Effects of Disability. Rehabilitation Counseling Bulletin, 55(2): 82-91. Doi: 10.1177/0034355211431167.
  61. Shields S.A. (2008). Gender: As Intersectionality Perspective. Sex Roles Journal, 59(5-
  62. : 301-311. Doi: 10.1007/s11199-008-9501-8.
  63. Sen A. (1999). Development as Freedom. Oxford: Oxford University Press.
  64. Sen A. (2006). Scelta, benessere, equità. Bologna: il Mulino.
  65. Taddei A. (2017). Contro la violenza di genere: tra formazione ed intervento. Riflessioni da una ricerca nella repubblica di San Marino. Milano: FrancoAngeli, pp. 21-36.
  66. Trani J-F., Bakhshi P., Bellanca N., Biggeri M., Marchetta F. (2011). Disabilities through the Capability Approach lens: Implications for public policies. ALTER, European Journal of Disability research, 5, 143-157.
  67. United Nations (2006). Convention on the Rights of Persons with Disability. UN, New
  68. York.
  69. United Nations (2018). Realization of Sustainable Development Goals by, for and with
  70. persons with disability. United Nations 2018 flagship report on disability and
  71. development. New York: ONU.
  72. Watson N., Roulstone A., Thomas C. (2012). Handbook of Disabilities Studies. New
  73. York: Routledge.
  74. Wendell S. (1989). Towards a Feminist Theory of Disability. Hipatya, IV(2).

Metrics

Metrics Loading ...

Most read articles by the same author(s)